Unitra amator

Unitra Amator 2 naprawa ze zgliszczy cz.1

Dostałem w prezencie niedziałający odbiornik z lat PRLu Unitra Amator 2 Stereo. Brudny rozebrany do połowy, z wyrwanymi przewodami i co gorsza z „watowanymi bezpiecznikami”.
Myślę sobie – a co, w wolnym czasie dla relaksu spróbuję coś z tym zrobić. Zacząłem od wyczyszczenia, oględzin wzrokowych i założeniu nowych bezpieczników.
radio-unitra-diora-amator-2-amplituner-okazja-1611705475
O dziwo – zadziałała kontrolka stereo po czym myślę – dobra, pobawimy się bardziej.
Powyrywane przewody łatwo zlokalizowałem – płytka regulatora barwy oraz balansu i głośności, oglądając schemat znaleziony w sieci, odnalazłem i polutowałem całość, i tu – zadziałał jeden kanał, i kolejny problem – radio jest nie przestrojone.
Po chwili namysłu i stwierdzeniu że obecne przewody są zbyt krótkie, zakupiłem przewód ekranowany i zamieniłem poprzednie przewody. Jak się okazało te które były przylutowane były w nieodpowiednich miejscach przy potencjometrach.
Dzięki temu zadziałały obydwa kanały.

Bardzo dobrze że zadziałało w końcu, ponieważ ciężko dziś dostać  „nie chińskie” układy hybrydowe a mianowicie końcówki mocy które jedni tak kochają a inni nienawidzą😀
Nowe żarówki do podświetlenia tablicy – kupiłem ledowe z gwintem, lecz to nie był dobry pomysł – zimne światło i słabe rozpraszanie względem zwykłych. Do podświetlenia wskaźnika dostrojenia użyłem żarówek samochodowych bez oprawki – pasowały idealnie.
Przyszedł więc czas ogarnąć głowicę UKF a mianowicie ją przestroić :3
Dokładne informacje są w Serwisie Elektroniki 3/99
Jako że nie miałem przyrządów w domu typu wobulator czy miernik częstotliwości w.cz. stroiłem na słuch, i jako tako się to udało, z czego jestem zadowolony.
Po testach z drugim radiem i ponownych nastaw głowicy łapie praktycznie cały zakres częstotliwości.

Po dłuższym odsłuchu nastąpił problem – stacja się urwała, i tu zacząłem wtedy pomiary napięć – okazało się, że na układzie scalonym uln1211 odpowiadającym za pośrednią częstotliwość gubią się napięcia, zacząłem kręcić potencjometrem niedaleko układu i napięcia „powróciły”. Wymieniłem też ten potencjometr, lecz po dłuższej chwili napięcia znów poznikały. Przypuszczam stare kondensatory jako przyczynę ale z braku czasu dalsze kombinacje muszę zawiesić, za jakiś czas na pewno do tego wrócę
IMG_20150224_211306

Schemat radia Amator 2 Stereo
http://radio.elektroda.net/pdf/amator.pdf

Autor

Tomasz

Pasjonat Elektroniki Linuxa i open source

Skomentuj

