Eingell Duro naprawa

Naprawa multiszlifierki Einhell DURO D-SG161

Tym razem moim pacjentem została multiszlifierka Einhell DURO D-SG161. Trafiła do mnie opisana jako „nie włącza się”. Zacząłem więc poszukiwania i naprawę.

Po uruchomieniu multiszlifierki było słychać lekkie buczenie takie jak gdyby chciała działać ale nie do końca mogła. Stopniowo zwiększając prędkość nic się nie działo. Po tym od razu stwierdziłem, że na pewno to wina elektroniki i rozpocząłem demontaż.

duro

ikona

IMG_20150826_172719IMG_20150826_172713IMG_20150826_172708

Winowajcą okazał się uszkodzony triak. A skoro już wymieniłem triaka na bardziej popularnego przyjaciela BT136, od razu wymieniłem także diaka.

 

Tylko dlaczego się w ogóle zepsuł?

Otóż triaki są bardzo wrażliwe na przepięcia. Przy korzystaniu z silników szczotkowych o takie przepięcia nie trudno. Wniosek jest taki iż w tym modelu producent nie zastosował filtru antyprzepięciowego złożonego z dławika i kondensatora. Co więcej, wszystko wykonane jest dosyć solidnie, lecz regulacja prędkości nie jest zbytnio dokładna i nie wygodna(przynajmniej dla mnie). Jest to suwak wykonany z zagiętej blaszki. Producent poskąpił na coś lepszego.
Lepiej było by już żeby był tam potencjometr – lepiej i dokładniej można ustawić prędkość a także byłby mechanicznie odizolowany(jego ślizgacze były by zamknięte przez co nie wpadał by tam brud).
Skoro o sterowaniu mowa wrzucę jeszcze schemat sterowania razem z zabezpieczeniem przepięciowym(żarówka jako odbiornik).

Schemat sterowania urządzeniem prądu AC
Jeśli ktoś chciałby usunąć sterownik ze swojej multiszlifierki i zastąpić go włącznikiem, należy wiedzieć że stojan i szczotki są podłączone ze sobą krzyżowo a nie szczotki wprost do napięcia.

Autor

Tomasz

Pasjonat Elektroniki Linuxa i open source

Skomentuj

