Powerbank DIY

Tani prosty PowerBank do ładowania telefonu DIY

Tak jest, i do mnie dotarła potęga żółtych przyjaciół z internetów. A otóż tym razem zakupiłem malutkie moduliki, oraz dałem nowe życie zalanej baterii z laptopa – ale o tym poniżej.

Pozyskiwanie ogniw
To że stare laptopowe baterie mogą się przydać wyczytałem też na blogu mdiy.pl lecz też przyszedł mi ten pomysł po tym jak rozebrałem starą baterię od dell d620.
Otóż bateria trzymała 15 minut, ale ogniwa, jak okazało się po testach były zdrowe. Taka sama sytuacja spotkała baterię z laptopa Samsung, którego bateria została nieopatrznie zalana herbatką… No ale ogniwa są ZDROWE! Cóż za szczęście! Masz zalaną baterię? Sprawdź czy i Twoje ogniwa żyją i podziel się w komentarzu!

LI-ION

Oczywiście są do nich noty katalogowe! Ave internet! Pojemność to około 2550mAh oraz napięcie wyjściowe naładowanego ogniwa 4,2V.
To tylko przykład ogniw które udało mi się odzyskać.
Jak zrobić PowerBank?
Potrzeba ogniw – najlepiej litowo jonowych. Jest z nimi mały problem – otóż, nie lubią być rozładowywane poniżej pewnego poziomu napięcia – 2,8V w przypadku tych które posiadałem, oraz nie lubią być ładowane do większego napięcia.
Więc jest potrzeba zabezpieczenia tych ogniw.
Jako że przyszły mi moduły bez zabezpieczenia, a do testów wystarczyły zostały wbudowane oto takie moduły:

na układzie TPA4056, ot takie maleństwo:

modul-ladowania-li-ion

Napięcie wejściowe do ładowania: 4.5 – 5.5 V
Napięcie ładowania: 4.2 V
MAX prąd ładowania: 1 A
Rodzaj gniazda: micro USB – takie jak w smarfonach
Dioda LED ładowania ogniwa – czerwona smd
Dioda LED pełnego naładowania ogniwa – niebieska smd
Wymiary: 25*19*5,5 mm

Schemat zapewne taki jak z datasheetu układu TPA.
U nas w Polszy sam TPA będzie kosztował z 10zł, a u żółtych przyjaciół prawie 10 razy mniej…. Ehh…

U mnie diody powiadomień dostępne są pod klapką „na baterie” którą posiada obudowa kradex z55 którą zastosowałem:

z55

 

Do tego potrzeba nam przetwornicy step-up stabilizującej do 5V i taką też przetworniczkę, razem z gniazdem USB zamówiłem.

modul-step-up

 

Napięcie wejściowe: 0,9 – 5V
Napięcie wyjściowe: 5V
Prąd wyjściowy: 600mA – A u mnie pomiar wskazał 1A
Wbudowanie gniazdo USB
Sprawność: < 96%
Dioda LED sygnalizująca pracę układu (świeci w przypadku napięcia wejściowego większego niż 2V)
Wymiary: 34×16,2mm

A tu schemat:

schemat-stepup

A u nas w Polszy taka przetworniczka 8zł, +przesyłka. Na alliexpress za darmo przesyłka i moduł  około złotówki.

Problemy
Na niektórych telefonach Powerbank nie chciał działać, ale dlaczego? Otóż rozwiązaniem sprawy był fakt, że w nowszych telefonach(niż moja Sony Xperia Sola) należy zewrzeć piny DATA+ i DATA- złącza usb! (oczywiście w przetworniczce step up) To dwa środkowe piny złącza żeńskiego usb.

Podsumowanie
Średnia ilość ładowań smarfonów –  2 ładowania.
Prąd wyjściowy – 1A
Czas ładowania Powebanku – 3,5h
Telefon ładowany z oryginalnej ładowarki 1A – 2h
Telefon ładowany z Powerbanku – 2,5h
Pojemność około 4200mAh

Dodałem do tego wszystkiego włącznik przed modułem step-up aby dioda nie świeciła się niepotrzebnie.
Cóż, obudowa ze sklepu za jedyne 4zł przetworniczka i moduł ładowania po 1,5zł i odzyskane ogniwa  za darmo – czy mogło by być lepiej?
Tak.
Jak zawsze.
Brakuje bowiem zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem, dodam jak zamówię inne moduły z TPA lub dorobię na dwóch mosfetach o ile znajdzie się odrobina czasu chęci i zacięcia. A tymczasem testy urządzonka trwają.

IMGP7057 BUUUUUU IMGP7085 IMGP7089IMGP7055

Autor

Tomasz

Pasjonat Elektroniki Linuxa i open source

Skomentuj

